onsdag 22 maj 2013

Erfarenheter

Bakade bröd i förrgår igen och tänkte skriva ner några saker jag lärde mig.

Testade att baka jästbrödet från tidigare i två brödformar i stället för att baka ut dem till limpor. Man får nog grädda dem längre i så fall, jag fick ställa in dem på nytt och de behöll inte formen utan sjönk ihop på mitten eftersom jag stjälpte upp dem ur formen för tidigt. Jag gjorde dem med en skållning av 2dl fina kornflingor och 3 dl varmt vatten som "smaktillsats". Det blev nog saftigt och gott. Minskade mjölmängden rejält från senast och ökade inte vattenmängden den här gången annat än de 3 dl vatten jag hade i skållningen förstås.

När jag kokat ur lingon för att laga klappagröt kom jag på att använda de urkokta lingonen (som jag alltså silat bort) i semledegen. De gav nog smak, men försvann i degen, vilket inte var dåligt. Men semlor med rågmjöl blir nog rätt kompakta. 2 dl havrekli, 2 dl rågmjöl och 5,5 dl jästbrödsmjöl blev ännu ganska kompakt. Kanske antingen havrekli eller rågmjöl hade gett luftigare resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar