fredag 3 maj 2013

Mjölkfria blinier

Det blir ofta så att man lagar blinier en gång i fastetiden och så blir bovetemjölet gammalt när man glömmer det i skåpet. Nu tänkte jag försöka komma ihåg att laga blinier nu och då så det inte går så.
Hittade ett recept utan mjölkprodukter och det blev väldigt bra, med mina egna ändringar. Här är det ändrade receptet:


12 gluteenitonta ja maidotonta bliniä 
Seuraa tavallisten blinen valmistusohjeita. 
Vaihe 1: 3dl kauramaitoa, 15g hiivaa, 2dl tattarijauhoja ja 1dl täysjyvä riisijauhoja. 

Blanda och låt stå ett par timmar (eller längre i kylen)

Vaihe 2. 1,5dl kauramaitoa (värm lite), 1tl suolaa ja 2 kananmunaa. 

Vispa först i äggulorna, vispa upp äggvitorna och vänd ner dem i smeten sist.

Det blev riktigt tjocka och luftiga blinier, precis som jag tycker de skall vara. De serveras med fördel med rikligt med smält smör ;-)

5.5.2013
Testade att servera dem till frukost. Gjorde steg 1 kvällen innan med 1/2 msk torrjäst och lät stå i kylskåpet över natten. Minskade saltmängden till 1/2 tsk och tillsatte 3 tsk xylitol i steg 2. Pluppade ner några frusna blåbär när jag hällt smeten i laggen. Lillpojken föredrog dem utan blåbär...men jag tyckte det passade bra. Gott med röda vinbär, blåbär och ljus sirap!

22.5.2013 Nu har jag prövat göra spenatplättar enligt detta recept. Jag hade bara ca 3/4 dl bovetemjöl och ungefär lika mycket fullkornsrismjöl så jag tillsatte 1,5 dl jästbrödsmjöl. Sen rörde jag i 6 kuber frusen (tinad) spenat och 0,5 dl havremjölk samt 2 ägg. Tog undan ca 2,5 dl deg innan detta för att använda till frukost imorgon. Det blev riktigt bra spenatplättar, kanske lite matigare än de vanliga. Använde med avsikt ouppvispad äggvita, så konsistensen var inte fluffig som senast.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar