söndag 5 maj 2013

Mjölkfri pannkaka - söt eller salt

Nu ville jag passa på att tilläga också det här välbeprövade receptet. Den blir jättebra. Jag brukar göra en halv sats och ha i ca 1 msk xylitol för sötma istället för sockret.

En gång testade jag göra en salt pannkaka. Jag fräste en halv hackad rödlök i pannan och tillsatte en halv grovt riven squash och en finriven morot, lite oregano, timjan och basilika och en pressad vitlöksklyfta samt ca 200 g stekt maletkött. Den här röran bredde jag ut i formen (som en halv ugnsplåt) och hällde sedan en halv sats pannkakssmet på. Blev jättegott, tyckte jag. Ganska våt, så går inte att äta för hand med såhär mycket fyllning.


8 annosta
1 l
kaurajuomaa
4
kananmunaa
1 dl
kauraleseitä
4 dl
hiivaleipävehnäjauhoja
0,5 dl
sokeria
0,5 tl
suolaa
0,8 dl
rypsiöljyä

OHJEET

Sekoita kulhossa kaurajuoma, kananmunat, leseet, jauhot, sokeri ja suola. Vatkaa joukkoon öljy. Anna taikinan turvota puolisen tuntia. Kaada taikina leivinpaperoidulle korkeareunaiselle uunipellille. Paista pannukakkua 225-asteisessa uunissa noin 25 minuuttia. Tarjoile hillon, pakastemarjojen ja vispautuvan soijavalmisteen tai kermavaahdon kanssa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar