onsdag 20 mars 2013

Havrebröd

Jag har inte dokumenterat mitt bakande på evigheter, men nu tänkte jag att det kunde vara till lärdom.
Bakade havrebröd enligt receptet som finns i samlingen, med några ändringar. Jag hade ingen surdeg så jag gjorde en skållning som jag tillsatte 2 dl vatten och 1 dl jästbrödsmjöl i, samt ca 9g färskjäst ochtvå kryddmått torrjäst (man tager vad man haver). Det fick stå i trekvart ungefär tills det bubblade och så lade jag i 2 dl fullkornsvetemjöl och 4dl jästbrödsmjöl samt 2,5dl vatten. Det blev kanske lite för löst, 2 dl hade nog räckt till. Degen knådade jag med elvispens degkrokar tills den började släppa kanterna och tillsatte sen 1 tsk salt och knådade lite till. Sen fick den jäsa i en timme ungefär. när den jäst vek jag ihop den rätt många gånger så jag foldern att hålla formen lite och lade den att jäsa i en korg med mjölad bakduk i ca 30 min. Det första brödet flöt ut ordentligt på bakstenen när jag stjälpte upp den, så det andra vek jag ihop ännu några gånger för formens skull, så båda skulle rymmas i ugnen på en gång. Nästa gång ska jag snitta bröden också, blir kanske snyggare så. In i 275 grafik ugn som jag genast sänkte till 250 och efter 10 min till 200 grader. Gräddade ca 35 min.
Det var tyvärr lite för lite. 45 min nästa gång. Det tjockare brödet framför allt lämnade lite degigt.

Så blev det också syltrutor enligt det här receptet här.
Men jag lade bara 1/2 msk bakpulver för att jag inte tycker om smaken. 1 msk lät för mycket.
Det räckte mycket väl med 1/2. Och nästa gång testar jag ta 1/2 dl mindre socker i strösslet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar